Palveluesimies Piia Rönnblad on viihtynyt työssään Ametrolla jo 9 vuotta. Hänen mielestään parasta Ametrolla on kiva työyhteisö, jossa ketään ei jätetä yksin. “Ametro pitää hyvää huolta työntekijöistään, niin siivoojista kuin toimistohenkilökunnastakin”, Piia sanoo.
Linkkinä asiakkaiden ja siivoojien välillä
Aamun Piia Rönnblad aloittaa käymällä läpi alkavan päivän siivoukset ja informoimalla siivoojia muutoksista. Sen jälkeen hän alkaa soitella yhteydenottopyyntöjä läpi.
“Aika lailla toimistolla päivä menee”, Piia sanoo. Hänen tehtäviinsä kuuluu kalenterien ja siivoojien työtehtävien organisointi, aikataulutukset, työohjeiden laatimiset ja yhteydenotot uusiin asiakkaisiin. “Uusia säännöllisen kotisiivouksen asiakkaita tulee päivittäin. Myös kertatilauksia tulee paljon”, Piia kertoo.
Asiakkaat tulevat tutuiksi
Ametrolla on säännöllisen kotisiivouksen asiakkaita tällä hetkellä jo reilusti yli tuhat, joista Piia Rönnbladin hoidossa on puolet. “Vaikka asiakkaita on paljon, niin asiat on järjestetty täällä päässä niin hyvin, että siitä selviää”, Piia sanoo. “Jo nimestä tiedän, onko puhelimen päässä säännöllinen asiakas.”
Asiakasmäärä on kasvussa. Varsinkin senioriasiakkaita on tullut enenevissä määrin, samoin kertasiivousasiakkaita. “Jotkut kertasiivousasiakkaat tilaavat meiltä siivouksen joka kuukausi”, Piia kertoo. “He eivät halua sitoutua säännölliseen siivoukseen, joten kertasiivous sopii heille paremmin.”
Palveluesimies kartoittaa siivoustarpeet
Ametrolla on henkilökuntaa noin 100. Siivoojat ovat filippiiniläisiä.
Ametron säännöllinen kotisiivous alkaa testisiivouksella. Piia Rönnblad kartoittaa puhelimessa etukäteen asiakkaiden tarpeet, esimerkiksi onko kotona erikoisia pintamateriaaleja tai vaikkapa lemmikkejä. Niiden pohjalta hän suunnittelee siivouksen sisällön.
Asiakkaan toiveesta Piia myös tulee paikalle testisiivoukseen. “Jos on vaikka kielimuuria, niin mennään apuun.”
Työ on välillä kuin palapeliä
Palveluesimiehen työ on toiveiden kuuntelua ja toteuttamista. “Asiakkaat kysyvät esimerkiksi lakanoiden vaihtoa ja uunin pesua tai siivousajan siirtämistä, ja me sitten järjestellään kuviota sen mukaan”, Piia Rönnblad sanoo.
Siivousajan siirtoa tai lisätyötä pyytävä asiakas ei välttämättä näe, mihin kaikkeen hänen pyyntönsä vaikuttaa. Asiakkaiden arki elää tilanteiden mukaan, joten muutoksia ja lisätoiveita tietysti tulee, ja palveluesimies laittaa palat uuteen järjestykseen parhaansa mukaan. “Tuntuu mukavalta, kun saa palapelin toimimaan”, Piia sanoo. Tavoitteena on asiakkaiden toiveiden mukaan joustava siivouspalvelu.
Toimistolla työntekijät pystyvät hoitamaan toistensa työtehtäviä. Näin voidaan yhdessä hoitaa vaikkapa sähköpostisuma niin, ettei kukaan kuormitu.
Realistinen käsitys siivouspalvelusta
Uudet asiakkaat haluavat tietää, käykö Ametrolta aina samat siivoojat ja onko siivousaika aina sama. Kyllä, vastaa Piia Rönnblad molempiin. Asiakkaat toivovat vakaata siivouspalvelua, johon voi luottaa ja joka joustaa heidän tarpeidensa mukaan.
“Ihmisillä on aika realistinen käsitys siitä, mitä saadaan, kun tilataan siivooja kotiin”, Piia toteaa.
Asiakkaan kiitos lämmittää
Piia Rönnblad saa motivaatiota työhönsä tyytyväisistä asiakkaista. “Esimerkiksi joskus on ollut vanhempia ihmisiä, jotka ovat arastelleet yhteisen kielen puuttumista, mutta kun siivoojat ovat käyneet, niin tulee puhelu, ettei ongelmia ollut ja siivoojat tekivät hyvää työtä.” Kiitospalaute tuntuu hyvältä, tulee tunne että päivän hyvä työ tuli tehtyä.
Piiaa motivoi myös siivoojien ammattitaito, johon voi luottaa. “Minä sovin siivouksista asiakkaan kanssa puhelimessa, mutta siivoojat ovat ne, jotka palvelun myyvät hyvällä työllään ja iloisuudellaan”, hän painottaa.
Kuntosalia ja vesijuoksua
Vapaa-ajalla Piia Rönnblad käy uimahallissa tai kuntosalilla. “Työnantaja mahdollistaa kuntosalin ja personal trainerin käyttämisen. Muuten minut löytää vesijuoksemasta tai vesijumpasta.”
Piia ei itse käytä siivouspalvelua, vielä. “Kohta on ehkä senkin aika, en ihan kauheasti itse tykkää siivoamisesta”, hän naurahtaa.