Siivouspalveluyritys Ametro pyörii isän ja pojan yhteistyöllä. Toimitusjohtaja Ville Haataja saa keskittyä yrityksen kehittämiseen, kun hänen poikansa Jori Haataja on ottanut vastuuta päivittäisestä johtamisesta.
Isä ja poika saman katon alla
Ville työskenteli alun perin konsulttina yrityskaupan puolella mutta haaveili omasta yrityksestä. Kun hänelle avautui vuonna 2001 mahdollisuus hankkia osuus henkilöstövuokrausfirmasta, joka välitti työntekijöitä mm. lentokentille, toimistoihin ja varastoihin, hän jätti konsultin hommat.
Poika Jori on ollut mukana Ametrolla jo nuoresta lähtien: ensimmäisen kerran 14-vuotiaana TET-harjoittelijana ja sen jälkeen erilaisissa varastohommissa. Valmistuttuaan ekonomiksi kauppakorkeakoulusta Jori ajatteli, että “ei nyt ainakaan Ametrolle töihin”, mutta lopulta siirtyminen Ametrolle hoitamaan yrityksen talousasioita oli luontevaa.

Kuva: Ville ja Jori Ametron toimistolla.
Siivouspalvelu Ametron synty
Kotisiivousbisnekseen Ametro siirtyi kokonaan vuonna 2009. “Parempi olla pienistä puroista tuotto, ettei ole riippuvainen muutamasta asiakkaasta”, Ville sanoo nyt, kun Ametrolla on jo yli 2000 säännöllisen kotisiivouksen asiakasta.
Filippiiniläinen Emily Marleto oli aloittanut siivoojana Haatajoilla tekemällä remonttisiivousta, jonka jälkeen Emily jäi siivoamaan perheen kotia säännöllisesti. Kun Ville kysyi Emilyltä, olisiko hänellä suositella työntekijöitä siivousfirmaan, Emily toi 20 sukulaisensa cv:n. Kotisiivousyritys Ametro oli syntynyt.
Ametron sydämenä toimii filippiiniläinen henkilöstö, jossa on työntekijöitä jo toisessa sukupolvessa. Siivoojia on nykyään jo yli 100, mitä Ville ja Jori pitävät yhtenä virstanpylväänä. “Meillä on aurinkoiset työntekijät, joista jää hyvä kuva asiakkaille”, Jori hymyilee.
Tyytyväiset asiakkaat tuovat uusia asiakkaita
Ametron laaja asiakaskunta on syntynyt vähitellen, asiakas kerrallaan. “Nykyään kotisiivouspalvelujen käyttäminen on yleistynyt ja sen vuoksi markkina on kasvanut”, Ville kertoo. Työn korkea laatu on auttanut saamaan asiakkaita myös. “Meitä auttaa puskaradio, tyytyväiset asiakkaat kertovat meistä eteenpäin”, Jori sanoo.
Ametrolla luotetaan omaan tekemiseen. “Meillä on erinomainen hinta–laatusuhde ja asiakaspalveluun hyvä ote”, Jori sanoo. “Tärkeintä on kuitenkin siivouksen laatu”, Ville lisää.
Asiakaspalveluun panostetaan
Ametron ammattitaitoinen asiakaspalvelu pyrkii selvittämään hyvin tarkkaan, mitä asiakas haluaa ja tarvitsee. Tarvittaessa myös neuvotaan. “Esimerkiksi saunaa ei tarvitse pestä joka viikko, eikä arvokkaita mattoja saa tampata”, Ville huomauttaa.
Kun asiakaspalvelija on saanut yksityiskohdat selville, siivoojat saavat tarkat ohjeet ja lähtevät matkaan ajoissa. “Asiakaspalvelu ei ole vain sitä, että mennään paikalle ja siivotaan. Siihen kuuluu valmistautuminen ja asiakkaan kohtaaminen, sekä huolellinen laaduntarkastus”, Ville sanoo.
Asiakaspalvelua kehitetään järjestelmällisellä asiakaspalautteen keräämisellä. “Mielipidekyselyitä seurataan päivittäin ja negatiivisiin palautteisiin reagoidaan nopeasti”, Jori painottaa. “Ja kun asiakkuussuhde on pitkäaikainen, sitä oppii tuntemaan asiakkaan tarpeet”, hän jatkaa.
Ametron ytimenä kehittäminen ja vastuullisuus
Yksi käänne Ametron historiassa oli, kun Jori viisi vuotta sitten alkoi ottaa käytännön toimintaa ja talouspuolta haltuun, jolloin Ville pystyi keskittymään toiminnan kehittämiseen. “Olemme ylpeitä siitä, että yrityksen talous on vakaalla pohjalla. Toiminta on kannattavaa, ja kun pidetään yllä jatkuvaa kehittämistä, voidaan vuosien päästä miettiä uusia virstanpylväitä”, Ville sanoo.
Villen mielestä jatkuvan kehityksen malli on tärkeä pohja Ametrolle. “Välillä tajutaan, miten olisi pitänyt toimia jo 15 vuotta sitten”, hän naurahtaa. Kaikki lähtevät mukaan kehittämiseen avoimin mielin. Kehittämisen lisäksi vastuullisuus on tärkeää. “Yrityksen vastuullisuuteen voidaan panostaa, kun liiketoiminta on kannattavaa ja kasvavaa”, Ville jatkaa.

Kuva: Ville ja Jori työskentelevät yhdessä Ametron toimistolla.
Luottavaisin mielin kohti tulevaisuutta
Ametro ei vertaa itseään kilpailijoihin. “Meillä on oma liiketoiminnan malli”, Ville sanoo. “Me uskomme työntekijöiden hyvään perehdytykseen, koulutukseen ja työnteon mahdollisuuksien luomiseen. Niillä takaamme työn laadun.” Historia on osoittanut, että malli toimii. Ametrolla on pitkäaikaisia asiakkaita, pitkät työsuhteet ja korkea asiakastyytyväisyys.
Tulevaisuudessa Ville ja Jori näkevät kolme kehityssuuntaa. Viime vuosina vapaa-ajan asuntojen siivous on ollut kasvussa, ja niille markkinoille Ametro pyrkii laajentumaan. Sen lisäksi väestön ikääntyessä senioreiden kotiavun tarve kasvaa. “Ja kotisiivous ei lopu mihinkään, koska harvalle siivous on lempiaskare”, Ville naurahtaa.
Perheyrityksessä parasta on luottamus
Vuosien mittaan on Ametrollakin sattunut kaikenlaista. Kerran katosi kissa ja asiakas pelkäsi, että lemmikki on karannut ulos siivoojan tullessa. Kissaa etsittiin kolme päivää, liimattiin lappuja rappuun ja kierrettiin lähitienoota. Siivooja oli kuitenkin nähnyt kissan livahtavan jääkaapin taakse ja tarjoutui lopulta itse käymään paikan päällä – sieltä jääkaapin takaahan se kissa sitten löytyi.
Parasta perheyrityksessä on sataprosenttinen luottamus. “Koskaan ei tarvitse tehtävää antaessa miettiä, että tekeekö toinen sen”, Ville sanoo. Samoin vapaus ja välittömästi saatu palaute on tärkeää. “Ja mutkaton kommunikaatio”, Jori lisää.